Hvordan ser hverdagen ud for en virksomhed, der producerer eller distribuerer kosmetik og hygiejneprodukter i Danmark i dag? Den er præget af stram regulering, omfattende dokumentationskrav og komplekse processer – som alt sammen kan spænde ben for innovation og konkurrencekraft.
Det dokumenterer Kosmetik- og hygiejnebranchens nye byrdekatalog, som lanceres i dag i forbindelse med vores årsmøde. Her kortlægger vi nogle af de mest centrale byrder og lovgivninger, vores medlemmer kæmper med – og ikke mindst, hvordan de påvirker branchens vækst- og innovationsmuligheder.
“Vores medlemmer står hver dag i en reguleringsjungle, hvor kravene bliver flere og mere detaljerede – især fra EU. Med byrdekataloget viser vi helt konkret, hvordan det rammer virksomhederne, og hvor der er behov for at rydde op,” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen.
Kataloget kommer med seks anbefalinger til politikere og beslutningstagere om, hvordan vi kan sikre, at vi får en klogere, mere smidig og væskststimulerende lovgivning, der styrker branchens rammevilkår og samtidig sikrer en grøn omstilling.
“Vi ønsker regler, der giver mening for virksomhederne. Vores katalog er ikke en klagesang, men et konstruktivt bud på, hvor vi kan forbedre rammevilkårene og give konkurrenceevnen et skub. Det handler i sidste ende om at skabe betingelserne for, at vi får et rigere samfund, der kan finansiere vores velfærd,” understreger Helle Fabiansen.
Download kataloget her.