Videre til indhold
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind

Ny generation af unge mænd bruger makeup som aldrig før

Mere end hver tredje danske mand mellem 18 og 29 år bruger dekorativ kosmetik, som mascara, neglelak eller concealer på ugentlig basis. Det viser en ny undersøgelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen.

Det er ikke længere et tabu som mand at gribe ud efter en neglelak eller mascara, når man gør sig klar foran spejlet. En ny generation af unge mænd mellem 18 og 29 år har nemlig taget kosmetikprodukterne til sig og bruger dem som en del af deres skønhedsrutiner. Det viser Kosmetik- og hygiejnebranchens undersøgelse, der er udført blandt et repræsentativt udsnit af 1.000 danskere. 

”Vi er som samfund ved at gøre op med mange af de kønsnormer og stereotyper om udseende, som historisk har præget os. Det bliver mere og mere normalt at lege og eksperimentere med sit udseende og unge mænd er ikke længere i samme grad som tidligere bange for at blive stemplet som feminine, hvis de bruger et makeup-produkt” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen om den nye undersøgelse og tilføjer:

”Op igennem 1990’erne og 00’erne stiftede vi bekendtskab med den metroseksuelle mand, der gik i fodsporene på kvindernes forfængelighed og deres brug af hudplejeprodukter. Nu ser vi ind i en ny tendens, hvor de unge mænd kaster sig ud dekorativ kosmetik som mascara, neglelak og concealer.”

”Undersøgelsen understreger en vigtig pointe om, at kosmetikprodukter spiller en utrolig væsentlig rolle i danskernes hverdag, og at de er med til at give livskvalitet og velvære. Jeg er stolt over, at vi som branche kan være med til at skabe nogle betingelser for, at både mænd og kvinder kan udtrykke hvem de er,” slutter Helle Fabiansen.

Læs alle resultaterne fra undersøgelsen.

Fakta om undersøgelsen:

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Bilendi blandt et repræsentativt udsnit af 1.000 danskere.

  • 54% af danskerne bruger kosmetik for deres egen livskvalitet og velvære. Kun 10% svarer, at det er på grund af sociale forventninger.
  • Særligt de unge mellem 18-29 år mener, at kosmetik og personlige plejeprodukter har en positiv indvirkning på deres selvværd. Det mener 60% modsat 38% af den samlede befolkning.
  • 39% unge mænd og 35% unge kvinder siger, at de bruger kosmetik for at udtrykke deres personlighed.
  • Og ikke mindst yngre mænd har særligt taget brugen af kosmetik og plejeprodukter til sig. Blandt de unge mænd mellem 18-29 år er det fx hele 39%, der bruger dekorativ kosmetik som læbestift, concealer og neglelak på ugentlig basis. Det gælder kun for 6 % af mænd på 30 år og opefter.

Del denne nyhed:

Picture of Kontakt

Kontakt

Christian Ditlev Lund
Kommunikation og Public Affairs
+45 7225 5770
cdl@kosmetikoghygiejne.dk

Andre nyheder

Ny undersøgelse: Danskernes solvaner afslører høj tillid til solcreme

I Kosmetik- og hygiejnebranchen har vi netop gennemført en ny befolkningsundersøgelse, der giver et unikt ...
Læs mere

Lovsjusk sender uretfærdig spildevandsregning til kosmetikbranchen

En aktindsigt i EU-Kommissionens datagrundlag viser, at kosmetikindustriens bidrag til den samlede forurening med mikroforurenende ...
Læs mere

Solcremer i Danmark er fri for UV-filteret 4-MBC

En nylig artikel i et dansk medie har sat fokus på solcremers indholdsstoffer, særligt UV-filteret ...
Læs mere

Ny EU-rapport: Øget antal advarsler om kosmetikprodukter med forbudte stoffer

EU-Kommissionens nye Safety Gate 2024-rapport viser en markant stigning i antallet af advarsler om kosmetiske ...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontakt
  • +45 72 25 57 70
  • info@kosmetikoghygiejne.dk
  • Børsgade 4, 1215, København K
  • CVR 20965428
Linkedin-in
Genveje
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Information
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik
  • Medlemsbetingelser
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik
  • Medlemsbetingelser

© 2025 Kosmetik- og hygiejnebranchen – Designet af Aveo web&marketing