I Kosmetik- og hygiejnebranchen har vi netop gennemført en ny befolkningsundersøgelse, der giver et unikt indblik i danskernes vaner i solen og deres brug af solcreme. Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet Norstat og bygger på svar fra 1.018 danskere. Resultaterne afslører både positive tendenser og alvorlige misforståelser – især blandt de unge.
Én af de mest bekymrende pointer er, at 55 procent af de unge mellem 18 og 29 år svarer, at de opholder sig længere tid i solen, når de har solcreme på. Det tyder på en udbredt misforståelse af, hvad solcreme skal bruges til. Solcreme er ikke et middel til at forlænge tiden i solen, men et værktøj til at beskytte huden mod skadelige UV-stråler.
Derudover viser undersøgelsen, at 22 procent af de unge ikke beskytter sig mod solen, når det er overskyet. Det er problematisk, for op mod 80 procent af solens UV-stråler kan trænge gennem skyer. Sundhedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse anbefaler derfor altid at beskytte sig, når UV-indekset er tre eller over – også selvom solen gemmer sig bag skyer.
På sociale medier florerer skepsis overfor brugen af solcreme igen og igen. Og hver sommer dukker nye udokumenterede påstande op om solcremers skadelige virkning. Men heldigvis preller det af på danskerne. For langt de fleste har tillid til, at produkterne er sikre. Kun 6 procent af danskerne har nemlig undladt at bruge solcreme, fordi de er bekymrede for, at den kan skade deres sundhed.
”Det er glædeligt at se, at den brede befolkning ikke lader sig rive med af myter og misinformation om solcreme, der ofte fylder på sociale medier. Producenterne har et meget stort ansvar for at garantere, at de produkter de sælger er sikre at bruge. Det ansvar lever de i høj grad op til,” siger Christian Ditlev Lund, kommunikationschef i Kosmetik- og hygiejnebranchen.
Hudkræft er i dag den hyppigste kræftform blandt unge i alderen 15 til 34 år. I Danmark er antallet af hudkræfttilfælde steget så markant, at sygdommen nu betegnes som en folkesygdom, og op mod hver femte dansker kan forvente at blive ramt i løbet af livet.
Undersøgelsen rummer mange flere spændende indsigter i, hvordan danskerne tænker, handler og prioriterer, når det gælder solbeskyttelse. Som medlem af Kosmetik- og hygiejnebranchen kan du få adgang til den fulde rapport.
Undersøgelsen kan findes via vores extranet under downloads/filer