Videre til indhold
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind

Solcremer i Danmark er fri for UV-filteret 4-MBC

En nylig artikel i et dansk medie har sat fokus på solcremers indholdsstoffer, særligt UV-filteret 4-methoxy-benzophenone-3 (4-MBC). Selvom UV-filtret først er forbudt at sælge i solcremer fra 2026, er filteret allerede fjernet fra alle solcremer på det danske marked. Forbrugerrådet Tænk Kemi bekræfter desuden, at 4-MBC kun forekommer i privatimporterede produkter fra udenlandske webshops som Temu.

Solcremer, der sælges i Danmark og resten af EU, er omfattet af EU’s kosmetikforordning og må kun markedsføres, når både sikkerhed og virkning er dokumenteret. Produkterne yder effektiv beskyttelse mod både UVA- og UVB-stråler. Vi opfordrer derfor alle til at anvende solcreme som et enkelt og vigtigt tiltag til at forebygge hudkræft, som desværre er stigende i Danmark. Ifølge ny forskning forventes det, at op mod hver femte dansker vil udvikle sygdommen i deres levetid.

Del denne nyhed:

Picture of Kontakt

Kontakt

Natalie Terkelsen
Konsulent til kommunikation og Public Affairs
+45 3374 6038
nate@kosmetikoghygiejne.dk

Andre nyheder

Lovsjusk sender uretfærdig spildevandsregning til kosmetikbranchen

En aktindsigt i EU-Kommissionens datagrundlag viser, at kosmetikindustriens bidrag til den samlede forurening med mikroforurenende ...
Læs mere

Ny EU-rapport: Øget antal advarsler om kosmetikprodukter med forbudte stoffer

EU-Kommissionens nye Safety Gate 2024-rapport viser en markant stigning i antallet af advarsler om kosmetiske ...
Læs mere

EU-Kommissionens offentliggør vejledning til mikroplastrestriktionen

EU-Kommissionen har nu offentliggjort sin vejledning, som giver et overblik over betingelserne i mikroplastrestriktionen under REACH-forordningen
Læs mere

Ny undersøgelse dokumenterer europæernes vaske- og hygiejnevaner

Rengøring og god hygiejne er højt prioriteret i europæiske hjem, men vi skal blive bedre ...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontakt
  • +45 72 25 57 70
  • info@kosmetikoghygiejne.dk
  • Børsgade 4, 1215, København K
  • CVR 20965428
Linkedin-in
Genveje
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Information
  • Privatlivspolitik
  • Medlemsbetingelser
  • Privatlivspolitik
  • Medlemsbetingelser

© 2025 Kosmetik- og hygiejnebranchen – Designet af Aveo web&marketing

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}