”Fri for”-anprisninger har været brugt i stor udstrækning, men siden 1. juli 2019 har en lang række af disse anprisninger ikke været tilladt.
Som for alle anprisninger, skal ”fri for” være i overensstemmelse med Anprisningsforordningen1, og der er yderligere hjælp at hente i det Tekniske Dokument2.
Her er nogle eksempler på ”fri for”-anprisninger og hvorvidt de kan anvendes eller ej:
Der er dog undtagelser, som handler om at give forbrugerne mulighed for at træffe et informeret valg. Et eksempel på dette kan være ”fri for alkohol” rettet mod forbrugere, der af livsstilsmæssige, har allergier eller af religiøse grunde gerne vil undgå alkohol.
Som medlem i Kosmetik- og hygiejnebranchen har virksomheder mulighed for at få vejledningen ’Kosmetik- og hygiejnebranchens gode råd om anprisninger’ som opdateres jævnligt med branchens erfaringer og myndigheds afgørelser. Medlemmer kan finde vejledningen på ekstranettet.
1: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0655&qid=1554276359499&from=DA
2: https://ec.europa.eu/docsroom/documents/24847/attachments/1/translations/en/renditions/native
3: https://mst.dk/kemi/kemikalier/regulering-og-regler/faktaark-om-kemikaliereglerne/vildledende-markedsfoering-af-kosmetik/
4: Det tekniske dokument, bilag III