Videre til indhold
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind

“Fri for”-anprisninger

”Fri for”-anprisninger har været brugt i stor udstrækning, men siden 1. juli 2019 har en lang række af disse anprisninger ikke været tilladt.

Som for alle anprisninger, skal ”fri for” være i overensstemmelse med Anprisningsforordningen1, og der er yderligere hjælp at hente i det Tekniske Dokument2.

Her er nogle eksempler på ”fri for”-anprisninger og hvorvidt de kan anvendes eller ej:

  • ”Fri for parabener” – Denne anprisning er ikke tilladt. Dette grunder i, at netop denne anprisning nedgør andre produkter, som ikke indeholder forbudt kemi og som i øvrigt er sikkert for forbrugeren at anvende.
  • ”Uden kemi” – Alle kosmetiske produkter er sammensat af kemiske stoffer, og det er derfor vildledende at anprise at et produkt ikke indeholder kemi.
  • ”Fri for konserveringsmidler” – kan tillades, hvis produktet ikke er konserveret med ingredienser listet på Kosmetikforordningens bilag V eller ingredienser med konserverende egenskaber. Det skal kunne dokumenteres, at ingredienser eller kombinationen af ingredienser ikke bidrager til konservering af produktet f.eks. via ’challenge test’.
  • ”Fri for farvestoffer” kan tillades, hvis et produkt ikke indeholder stoffer listet på Kosmetikforordningens bilag IV, eller andre farvegivende ingredienser.
 

Der er dog undtagelser, som handler om at give forbrugerne mulighed for at træffe et informeret valg. Et eksempel på dette kan være ”fri for alkohol” rettet mod forbrugere, der af livsstilsmæssige, har allergier eller af religiøse grunde gerne vil undgå alkohol.

Som medlem i Kosmetik- og hygiejnebranchen har virksomheder mulighed for at få vejledningen ’Kosmetik- og hygiejnebranchens gode råd om anprisninger’ som opdateres jævnligt med branchens erfaringer og myndigheds afgørelser. Medlemmer kan finde vejledningen på ekstranettet. 

Kilder:

  • 1: Anprisningsforordningen
  • 2: Tekniske Dokument
Kontakt
  • +45 72 25 57 70
  • info@kosmetikoghygiejne.dk
  • Børsgade 4, 1215, København K
  • CVR 20965428
Linkedin-in
Genveje
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Information
  • Privatlivspolitik
  • Medlemsbetingelser
  • Privatlivspolitik
  • Medlemsbetingelser

© 2025 Kosmetik- og hygiejnebranchen – Designet af Aveo web&marketing

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}