Videre til indhold
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind

Forbrugernes sikkerhed

Forbrugernes sikkerhed er vores medlemmers førsteprioritet, når nye produkter udvikles og markedsføres.

Links

  • Branchens grønne omstilling
  • Branchens produkter gør en forskel
  • Viden om

Sociale medier og børns brug af anti-age hudpleje

I Kosmetik- og hygiejnebranchen ser vi med bekymring på den stigende tendens, hvor børn via sociale medier som TikTok og Youtube inspireres til at bruge kosmetiske produkter, der ikke er beregnet til dem. Tendensen kaldes populært ‘Sephora Kids’.

Som branche skal vi hjælpe med at sikre, at forbrugerne forstår, hvad de køber. Vi skal give information, så forbrugeren vælger et produkt, der passer til vedkommendes behov og så produktet bruges til det, det er beregnet til.

Med tendenserne på de sociale medier anbefaler vi, at producenter, distributører og detailhandlen er særligt opmærksomme på, hvordan hudpleje beregnet til voksne markedsføres og ikke utilsigtet appellerer til personer uden for målgruppen. 

Læs vores anbefalinger til branchen her.

Børn skal ikke anvende anti-age hudpleje

Forbrugersikkerhed er et grundvilkår

Hvert år investerer den europæiske kosmetikindustri et tocifret milliardbeløb i forskning og udvikling af sikre produkter, der opfylder konkrete behov hos forbrugerne. Forbrugere som er beskyttet af nogle af de mest ambitiøse kemikalielovgivninger i verden, der sikrer, at produkter, der sælges og markedsføres i Danmark og resten af EU, trygt kan anvendes. Kosmetikforordningen, der regulerer alle kosmetiske og personlige plejeprodukter, stiller høje krav til produkternes sikkerhed, og den garanterer, at produkter der sættes på markedet i EU og resten af Europa er sikre at anvende for forbrugerne.

Alle produkter skal gennemgå en omfattende sikkerhedsvurdering af en faglig kompetent person inden markedsføring, og virksomhederne har ansvar for at følge op på produkterne efter markedsføring. For eksempel skal alle uønskede virkninger registreres og særlige tilfælde indberettes til myndighederne. Ingrediensers sikkerhed vurderes af EU’s Videnskabelige Komité for Forbrugersikkerhed, der er en gruppe uafhængige forskere og eksperter. De fastsætter, i hvilke koncentrationer og anvendelser ingredienserne må bruges.

Sikkerhedsvurderingen er din garanti for et sikkert produkt

Kosmetiske produkter skal være sikre for menneskers sundhed, når de anvendes af forbrugere. Det er virksomhedernes ansvar at dokumentere, at produktet er sikkert at bruge. Det betyder, at producenterne skal udarbejde en sikkerhedsvurdering og sikkerhedsrapport, der blandt andet består af en toksikologisk vurdering af hvert enkelt stof/ingrediens med identificering af relevant NOAEL (No Observable Adverse Effect Level), vurdering af hudabsorption, eksponering, beregning af sikkerhedsmargen, vurdering af mikrobiologisk kvalitet, potentielle interaktioner med andre ingredienser samt emballage osv.

I sikkerhedsvurderingen beregnes der beregnes en såkaldt sikkerhedsmargin (Margin of Safety). Denne sikkerhedsmargin fastsætter en koncentration af ingredienser, som er sikker at anvende i produktet. Sikkerhedsmarginen sørger for, at der i det færdige produkt anvendes en koncentration, som er mindst 100 gange lavere end den koncentration, der ikke giver anledning til nogen negative effekter i f.eks. laboratorieforsøg. Ofte bruger producenterne en sikkerhedsmargin der er højere end 100 for at tage højde for eventuelle ukendte effekter.

Sådan sikkerhedsvurderes kosmetik

Kan man stole på en deklarationstest?

Tag din smartphone og scan din deodorant, din hårshampoo eller din læbestift og find ud af om dit produkt er farligt for dig at bruge. Det lyder smart. Og det er desværre også lidt for smart. 

Et scan af stregkoden på dit kosmetik eller personlige plejeprodukt fortæller nemlig ikke noget om, hvorvidt produktet er farligt at bruge eller ej.

Ingredienslisten er nyttig for dem, der har et særligt behov. Den er brugbar, hvis du som forbruger ikke kan tåle en bestemt ingrediens, og derfor gerne vil undgå den. Eksempelvis hvis du er allergiker og gerne vil undgå parfumestoffer. 

Men det fremgår ikke af ingredienslisten i hvilke koncentrationer, en ingrediens findes i, og hvilken eksponering forbrugeren vil blive udsat for. Det er det, sikkerhedsvurderingen tager højde for.  

Derfor kan du ikke bruge en deklarationstest til at afgøre om et produkt er sikkert at bruge eller ej.

Hvad er forskellen på fare og risiko?
Deklarationstest

Oversigt

Vidensbank

Vi har oprettet en vidensbank, hvor du kan finde svar på en lang række spørgsmål og få forklaret, hvad der er op i ned debatten om kemi i kosmetik, hårpleje og vaske- og rengøringsmidler.

Gå til vidensbank

Balanceret forbrugerinformation

Danske forbrugere af kosmetik og personlige plejeprodukter skal kunne blive bekræftet i, at kosmetik- og hygiejnebranchen leverer både velvære og sikre produkter uden skadelig kemi med information, der er baseret på fakta og på en saglig og ordentlig måde

Læs mere

Myter og sandheder om kosmetik og personlige plejeprodukter

Du er sikkert stødt på overskrifter i pressen eller på sociale medier, der prøver at fortælle dig, at din læbestift, solcreme eller hårshampoo er proppet med farlig kemi, som skader dig. Intet kunne være længere fra sandheden. I denne artikel afliver vi derfor nogen af de mest sejlivede myter

Læs artikel

Sikkerhed af kosmetiske produkter

Før en virksomhed kan lancere et nyt kosmetisk produkt, kræver kosmetikforordningen (EF 1223/2009) blandt andet at produktet har undergået en grundig sikkerhedsvurdering.

Læs mere

Deklarationstests

Kosmetik er en forbrugerproduktgruppe, hvor det er lovpligtigt at have oplysninger om indholdet på emballagen. Forbrugerrådet Tænk Kemi offentliggør med mellemrum test af kosmetiske produkter, som udelukkende baserer sig på indholdsdeklarationerne – såkaldte deklarationstests

Læs mere
Kontakt
  • +45 72 25 57 70
  • info@kosmetikoghygiejne.dk
  • Børsgade 4, 1215, København K
  • CVR 20965428
Linkedin-in
Genveje
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Information
  • Privatlivspolitik
  • Medlemsbetingelser
  • Privatlivspolitik
  • Medlemsbetingelser

© 2025 Kosmetik- og hygiejnebranchen – Designet af Aveo web&marketing

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}