Videre til indhold
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind

Hvad er forskellen på fare og risiko?

Når man taler om sikkerheden af forbrugerprodukter er det afgørende at skelne mellem de to begreber fare og risiko. De to ord lyder umiddelbart ens, men principperne bag de to begreber er meget forskellige.

Hvordan afgøres det?

Hvorvidt et kemisk stof er farligt, afgøres af stoffets indbyggede evne til at gøre skade. Taler vi derimod om, hvorvidt et kemisk stof udgør en risiko, så kigger man i stedet på, hvordan og i hvor store mængder vi eller miljøet udsættes for stoffet.   

Et eksempel vi kender fra hverdagen, er køkkensalt, som vi bruger i madlavningen. Køkkensalt er potentielt set farligt. Spiser du salt i meget store mængder på én gang, kan du faktisk dø. Spiser du derimod salt i moderate mængder udgør det ikke en risiko for din sundhed. Samme princip gør sig gældende i forhold til ingredienser i kosmetik og personlige plejeprodukter samt vaske- og rengøringsmidler. Nogle ingredienser har et potentiale til at være farlige for din sundhed eller miljøet, hvis de bruges i for store mængder. Men lovgivningen sikrer, at de mængder som ingredienserne bliver brugt i, ikke udgør en risiko for din sundhed eller miljøet.

Et eksempel på en ingrediens er UV-filtrene i din solcreme, der beskytter mod solens skadelige UV-stråler. Det er kun UV-filtre som er godkendte af EU’s videnskabelige komite for forbrugersikkerhed, der må bruges i solcremer. Komiteen vurderer på baggrund af videnskabelig viden i hvilke mængder det er sikkert og risikofrit at anvende ingredienserne i solcreme.

Kontakt
  • +45 72 25 57 70
  • info@kosmetikoghygiejne.dk
  • Børsgade 4, 1215, København K
  • CVR 20965428
Linkedin-in
Genveje
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Information
  • Privatlivspolitik
  • Medlemsbetingelser
  • Privatlivspolitik
  • Medlemsbetingelser

© 2025 Kosmetik- og hygiejnebranchen – Designet af Aveo web&marketing

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}