Videre til indhold
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind

Naturlig kosmetik

Naturlig/Økologisk kosmetik

Miljøanprisninger, som eksempelvis ”naturlig” og ”økologisk”, i forbindelse med kosmetiske produkters funktioner eller egenskaber skal begrundes på samme måde, som ethvert andet kosmetisk produkts krav iht. Art. 20 (produktanprisninger) i Kosmetikforordningen. EU-Kommissionen har i forbindelse med direktivet om urimelig handelspraksis udgivet en vejledning om brug af miljøanprisninger.

Miljøanprisninger kan antyde eller på anden vis fremkalde det indtryk (i kommerciel kommunikation, ved markedsføring eller i reklamer), at bestemte varer har en positiv indvirkning på miljøet eller er mindre miljøskadelige end konkurrerende varer1.

Virksomheder skal fremføre miljøanprisninger på en klar, specifik og tydelig måde for at sikre, at forbrugerne ikke vildledes samt have dokumentation for deres påstande.

Naturlig kosmetik

Miljøanprisninger, som eksempelvis ”naturlig” og ”økologisk”, i forbindelse med kosmetiske produkters funktioner eller egenskaber skal begrundes på samme måde, som ethvert andet kosmetisk produkts krav iht. Art. 20 (produktanprisninger) i Kosmetikforordningen. EU-Kommissionen har i forbindelse med direktivet om urimelig handelspraksis udgivet en vejledning om brug af miljøanprisninger.

Miljøanprisninger kan antyde eller på anden vis fremkalde det indtryk (i kommerciel kommunikation, ved markedsføring eller i reklamer), at bestemte varer har en positiv indvirkning på miljøet eller er mindre miljøskadelige end konkurrerende varer1.

Virksomheder skal fremføre miljøanprisninger på en klar, specifik og tydelig måde for at sikre, at forbrugerne ikke vildledes samt have dokumentation for deres påstande.

Økologisk kosmetik

Der eksisterer ikke en officiel myndighedsgodkendt økologimærkning for kosmetiske produkter. Derimod findes der flere private certificeringsordninger. Ifølge den danske forbrugerombudsmand kan anprisningen ”økologisk” anvendes, hvis et produkt er fremstillet efter reglerne for økologisk produktion7. Hvis et produkt ikke umiddelbart opfylder kriterierne for værende økologisk, tillægges det betydning i den konkrete vurdering, hvorvidt produktet er certificeret efter en i Europa anerkendt privat ordning eller opfylder kravene i en sådan ordning8.

Anprisningen ”økologisk” kan anvendes enten for produktet eller for enkelte ingredienser i et produkt, hvis anprisningen er konkret nok. Produktet må ikke have et unødigt indhold af syntetiske stoffer eller indeholde kemikalier, som er udpeget som værende problematiske9. ISO-standard 16128 ”Retningslinjer for tekniske definitioner og kriterier for naturlige og økologiske kosmetikingredienser og -produkter” indeholder definitioner og beregningsmetoder til at bestemme indholdet af naturligt eller økologisk indhold i kosmetiske produkter og ingredienser10.

For at et produkt kan anprises som værende økologisk skal mindst 95 % af samtlige produktets råstoffer/ingredienser (bortset fra tilsat vand) stamme fra certificeret vegetabilsk og/eller animalsk økologiske produktion11 jf. Forbrugerombudsmandens Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande12.

Hvis produktet ikke er økologisk i sin helhed, kan indholdet af certificerede økologiske ingredienser angives i procent. Eksempel: ”Håndcreme med 3% økologisk kamille”. Her er det afgørende, at markedsføringen ikke giver indtryk af, at selve produktet er økologisk.

Anprisninger som antyder, at økologiske produkter udgør en mindre sundheds- og miljørisiko end andre tilsvarende produkter, bliver betragtet som vildledende13.

Referencer

  • 1: Miljøskadelige end konkurrerende varer 100 - 115
  • 2: ISO 16128 1:2016
  • 3: Andre lignende produkter
  • 4: Mindre skadelige end syntetiske
  • 5: s. 100 - 115
  • 6: Forbrugerombudsmandens vejledning, Kapitel 7 Særlige krav til miljømæssige påstande
  • 7: Rådets forordning nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter
  • 8: Europa certifikat
  • 9: Dansk Standard, 49001 ”Ledelsessystem for samfundsmæssigt ansvar – kravbeskrivelse”, punkt 3.3.5 miljø
  • 10: kosmetiske produkter og ingredienser
  • 11: Rådets forordning nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter
  • 12: Miljømæssige og etiske påstande
  • 13: Betragtet som vildledende
Kontakt
  • +45 72 25 57 70
  • info@kosmetikoghygiejne.dk
  • Børsgade 4, 1215, København K
  • CVR 20965428
Linkedin-in
Genveje
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Information
  • Privatlivspolitik
  • Medlemsbetingelser
  • Privatlivspolitik
  • Medlemsbetingelser

© 2025 Kosmetik- og hygiejnebranchen – Designet af Aveo web&marketing

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}