Videre til indhold
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind

Kosmetik- og hygiejnebranchen: Anti-aging hudpleje er ikke til børn 

En række medier har i den seneste tid sat fokus på en bekymrende tendens hos børn og unge, hvor hudplejeprodukter målrettet voksne anvendes af børn. Som brancheorganisation for producenter og distributører af kosmetik og personlige plejeprodukter i Danmark tager vi afstand fra den tendens og råder til, at børn og unge ikke gør brug af anti-age hudplejeprodukter.

I Kosmetik- og hygiejnebranchen ser vi med bekymring på den stigende tendens, hvor børn via sociale medier som TikTok og Youtube inspireres til at bruge produkter, der ikke er beregnet til dem.  

Anti-age produkter er målrettet voksne

Brands der producerer anti-age hudplejeprodukter, udvikler dem til at blive brugt af voksne. De er omhyggeligt produceret til at virke på voksen hud, og produktets effektivitet bliver dokumenteret på baggrund af test og viden om, hvordan de virker på voksnes hud. Virksomheder skræddersyr derfor også kun deres markedsføring til de tiltænkte forbrugere – nemlig voksne.

Som branche skal vi hjælpe med at sikre, at forbrugerne forstår, hvad de køber. Vi skal give information, så forbrugeren vælger et produkt, der passer til vedkommendes behov og så produktet bruges til det, det er beregnet til.

Hos Kosmetik- og hygiejnebranchen opfordrer vi derfor til, at børn og unge ikke gør brug af anti-age hudplejeprodukter. Fremstilling og salg af kosmetiske produkter i Danmark og EU er omfattet af strenge regler om forbrugersikkerhed, som garanterer forbrugernes sikkerhed. Reglerne er baseret på normale og rimeligt forudsigelige betingelser for brug af kosmetiske produkter. Det anses ikke for normal brug, at et barn bruger et anti-age produkt. Selvom det er vigtigt, at vi passer på vores hud, tænder og hår, uanset vores alder, bør fokus for børn være vask med sæbe, tandbørstning og beskyttelse af huden mod solen med solcreme.

Med tendenserne på de sociale medier anbefaler vi derfor, at branchens aktører er særligt opmærksomme på, hvordan hudpleje beregnet til voksne markedsføres og ikke utilsigtet appellerer til personer uden for målgruppen.   

For at understøtte dette anbefaler vi producenter og distributører af hudpleje til voksne at følge nedenstående retningslinjer:  

  • Producenter og distributører bør sikre sig, at detailhandlen er tydeligt informeret om og vejledt i, hvilke behov produkterne kan imødekomme og hvem, der er målgruppen for produktet. 
  • Producenter og distributører bør være særligt opmærksomme på, om deres markedsføring, utilsigtet henvender sig til personer uden for målgruppen, herunder særligt børn. Dette gælder også i tilfælde af samarbejde med influencere. 
  • At være særligt opmærksom på Forbrugerombudsmandens retningslinjer med særlig fokus på markedsføring over for børn og unge.  

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/alle-emner/boern-og-unge/markedsfoering-rettet-mod-boern-og-unge

Dansk kontakt dermatitis gruppe – et udvalg under Dansk Dermatologisk Selskab – har desuden udviklet en række gode råd om hudpleje til børn og deres forældre. Læs rådene her og her.

Del denne nyhed:

Picture of Kontakt

Kontakt

Helle Fabiansen
Adm. direktør
+45 7225 5779
hf@kosmetikoghygiejne.dk

Andre nyheder

Ny undersøgelse: Danskernes solvaner afslører høj tillid til solcreme

I Kosmetik- og hygiejnebranchen har vi netop gennemført en ny befolkningsundersøgelse, der giver et unikt ...
Læs mere

Lovsjusk sender uretfærdig spildevandsregning til kosmetikbranchen

En aktindsigt i EU-Kommissionens datagrundlag viser, at kosmetikindustriens bidrag til den samlede forurening med mikroforurenende ...
Læs mere

Solcremer i Danmark er fri for UV-filteret 4-MBC

En nylig artikel i et dansk medie har sat fokus på solcremers indholdsstoffer, særligt UV-filteret ...
Læs mere

Ny EU-rapport: Øget antal advarsler om kosmetikprodukter med forbudte stoffer

EU-Kommissionens nye Safety Gate 2024-rapport viser en markant stigning i antallet af advarsler om kosmetiske ...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontakt
  • +45 72 25 57 70
  • info@kosmetikoghygiejne.dk
  • Børsgade 4, 1215, København K
  • CVR 20965428
Linkedin-in
Genveje
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Information
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik
  • Medlemsbetingelser
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik
  • Medlemsbetingelser

© 2025 Kosmetik- og hygiejnebranchen – Designet af Aveo web&marketing