Salget af solcremer med solfaktor 30 eller højere er steget med 50% på ti år, viser ny undersøgelse fra brancheorganisation. Hudlæge kalder udviklingen positiv.
Det solbrune look blev for alvor moderne op gennem 90’erne, og danskernes forbrug af solcreme med høj faktor var i perioden lavt. Trenden fortsatte ind i det nye årtusinde, og ifølge den nye undersøgelse var mere end halvdelen af solcremerne, der blev solgt i 2013, med faktor 20 eller lavere.
Noget tyder dog på, at danskerne er blevet mere bevidste om solens skadelige stråler i løbet af de seneste ti år, og derfor i højere grad lader sig smøre sig ind i et beskyttende lag solcreme med en høj solfaktor.
”Hos flere af vores medlemsvirksomheder er det op mod 90 procent af de solgte solcremer, som har en solfaktor på 30 eller derover. Og vi ser også en klar tendens til, at UV-filtre, der beskytter huden mod UV-stråling, bliver mere og mere udbredt i andre produkttyper som eksempelvis ansigtscremer og makeup,” siger adm. direktør for Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen om den nye undersøgelse.
Hudlæge: Jeg bruger solfaktor 30 året rundt
Christina Skovbølling Haak er ph.d. og speciallæge i hudsygdomme og driver til dagligt sin egen klinik HAAK Hudspecialister, hvor hun blandt andet behandler patienter med hudkræft. Hun mener, at danskernes skifte mod solcremer med en højere solfaktor er udtryk for en positiv udvikling:
”Forhåbentlig kan den tendens være med til at knække kurven på de kedelige hudkræftstatistikker, som Danmark har ligget i toppen af i mange år,” siger hun.
Ifølge Kræftens Bekæmpelse indtager Danmark en 4. plads på listen over lande med flest modermærkekræfttilfælde i verden, når der tages højde for befolkningsstørrelse og aldersfordeling.
”Selv bruger jeg en solcreme med solfaktor 30 eller 50 i ansigtet året rundt. Det gør jeg selvfølgelig for at beskytte min hud mod kræftfremkaldende UV-stråler, men også fordi jeg er forfængelig og gerne vil have en pæn hud i mange år fremover. Solcreme ER den mest effektive creme mod rynker, pigmentpletter, karsprængninger og andre aldersforandringer,” siger Christina Skovbølling Haak.
Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af brancheorganisationen Kosmetik- og hygiejnebranchen, og dokumenterer udviklingen i salget af nogle af de mest populære solcremer på det danske marked i perioden 2013 – 2022.
I 2022 brugte danskerne, ifølge tal fra Euromonitor, 547,5 millioner kr. på solcremer.