Videre til indhold
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind

Danskerne køber solcreme med høj solfaktor som aldrig før

Salget af solcremer med solfaktor 30 eller højere er steget med 50% på ti år, viser ny undersøgelse fra brancheorganisation. Hudlæge kalder udviklingen positiv.

Det solbrune look blev for alvor moderne op gennem 90’erne, og danskernes forbrug af solcreme med høj faktor var i perioden lavt. Trenden fortsatte ind i det nye årtusinde, og ifølge den nye undersøgelse var mere end halvdelen af solcremerne, der blev solgt i 2013, med faktor 20 eller lavere.

Noget tyder dog på, at danskerne er blevet mere bevidste om solens skadelige stråler i løbet af de seneste ti år, og derfor i højere grad lader sig smøre sig ind i et beskyttende lag solcreme med en høj solfaktor.

”Hos flere af vores medlemsvirksomheder er det op mod 90 procent af de solgte solcremer, som har en solfaktor på 30 eller derover. Og vi ser også en klar tendens til, at UV-filtre, der beskytter huden mod UV-stråling, bliver mere og mere udbredt i andre produkttyper som eksempelvis ansigtscremer og makeup,” siger adm. direktør for Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen om den nye undersøgelse.

Hudlæge: Jeg bruger solfaktor 30 året rundt

Christina Skovbølling Haak er ph.d. og speciallæge i hudsygdomme og driver til dagligt sin egen klinik HAAK Hudspecialister, hvor hun blandt andet behandler patienter med hudkræft. Hun mener, at danskernes skifte mod solcremer med en højere solfaktor er udtryk for en positiv udvikling:

”Forhåbentlig kan den tendens være med til at knække kurven på de kedelige hudkræftstatistikker, som Danmark har ligget i toppen af i mange år,” siger hun.

Ifølge Kræftens Bekæmpelse indtager Danmark en 4. plads på listen over lande med flest modermærkekræfttilfælde i verden, når der tages højde for befolkningsstørrelse og aldersfordeling.

”Selv bruger jeg en solcreme med solfaktor 30 eller 50 i ansigtet året rundt. Det gør jeg selvfølgelig for at beskytte min hud mod kræftfremkaldende UV-stråler, men også fordi jeg er forfængelig og gerne vil have en pæn hud i mange år fremover. Solcreme ER den mest effektive creme mod rynker, pigmentpletter, karsprængninger og andre aldersforandringer,” siger Christina Skovbølling Haak.

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af brancheorganisationen Kosmetik- og hygiejnebranchen, og dokumenterer udviklingen i salget af nogle af de mest populære solcremer på det danske marked i perioden 2013 – 2022.

I 2022 brugte danskerne, ifølge tal fra Euromonitor,  547,5 millioner kr. på solcremer.

Del denne nyhed:

Picture of Kontakt

Kontakt

Christian Ditlev Lund
Kommunikation og Public Affairs
+45 7225 5770
cdl@kosmetikoghygiejne.dk

Andre nyheder

Fælles europæisk opråb til det danske EU-formandskab

I dag offentliggør Kosmetik- og hygiejnebranchen sammen med de to polske brancheforeninger et åbent brev ...
Læs mere

Ny undersøgelse: Danskernes solvaner afslører høj tillid til solcreme

I Kosmetik- og hygiejnebranchen har vi netop gennemført en ny befolkningsundersøgelse, der giver et unikt ...
Læs mere

Lovsjusk sender uretfærdig spildevandsregning til kosmetikbranchen

En aktindsigt i EU-Kommissionens datagrundlag viser, at kosmetikindustriens bidrag til den samlede forurening med mikroforurenende ...
Læs mere

Solcremer i Danmark er fri for UV-filteret 4-MBC

En nylig artikel i et dansk medie har sat fokus på solcremers indholdsstoffer, særligt UV-filteret ...
Læs mere
Kontakt
  • +45 72 25 57 70
  • info@kosmetikoghygiejne.dk
  • Børsgade 4, 1215, København K
  • CVR 20965428
Linkedin-in
Genveje
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Information
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik
  • Medlemsbetingelser
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik
  • Medlemsbetingelser

© 2025 Kosmetik- og hygiejnebranchen – Designet af Aveo web&marketing