Kosmetik- og hygiejnebranchen viser stolt bagsiden frem

Forbrugerrådet TÆNK Kemi sætter lige nu fokus på bagsiden af kosmetik og personlige plejeprodukter i en mediekampagne, hvor de opfordrer forbrugerne til at vende deres produkter om og kigge på ingredienslisten på bagsiden. Hos Kosmetik- og hygiejnebranchen er vi stolte af bagsiden! Den giver nemlig forbrugerne nogle helt særlige handlemuligheder. Men vi savner nuancer i debatten. Bagsiden kan nemlig ikke bruges til at vurdere sikkerheden af et specifikt produkt. Og det skal den heller ikke, for det sørger producenterne og den strikse lovgivning, som produkterne skal leve op til, for. Og dét er værd at råbe hurra for!

Bagsiden er til for forbrugeren
Hos Kosmetik- og hygiejnebranchens medlemmer er de stolte af deres produkters bagside – det giver nemlig et transparent billede af, hvilke ingredienser der er i produkterne. Kosmetik og personlige plejeprodukter er de eneste forbrugerprodukter, hvor der er fuld deklarationspligt. Det vil sige, at der på ingredienslisten på bagsiden er fuldstændig gennemsigtighed med, hvad der er i produkterne:

Det er vi stolte af og glade for. Gennemsigtighed betyder alt for os og vores medlemmer. Det giver nemlig forbrugerne nogle helt særlige handlemuligheder, når de skal vælge et kosmetisk produkt fra hylden. Fx er det nemt at navigere efter indholdsdeklarationen på bagsiden for allergikere, der gerne vil undgå parfume i et produkt. Og er der en bestemt ingrediens, som, du ved, har en særlig god effekt på fx din hud eller dit hår, så har du også mulighed for at kigge efter denne ingrediens på bagsiden af produktet. Skulle der være en ingrediens, som du af en eller anden årsag ønsker at undgå i dine produkter, så har du også mulighed for at kigge efter den i indholdsdeklarationen,” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen.

Du kan trygt stole på kosmetik fra Europa
Den europæiske kosmetikindustri bruger hvert år et tocifret milliardbeløb på forskning og udvikling af nye sikre ingredienser og produkter, der opfylder forbrugernes behov. Dette arbejde er videnskabeligt og udføres både i virksomhedernes egne laboratorier og på uafhængige institutioner. At garantere sikkerheden af et produkt er en løbende proces, som både indbefatter udvælgelsen af råmaterialer og emballage, selve produktionen, kvalitetstest af det færdige produkt samt overvågning efter markedsføring.


”Det allervigtigste, du kan sørge for, når du køber kosmetik og personlige plejeprodukter, er at købe dem i EU. Køber du dem fra sider som fx Wish og Shein med ophav i lande uden for EU, kan du ikke være sikker på, at produkterne overholder de krav, der er til for din sikkerhed. Derfor er jeg helt enig med Forbrugerrådet TÆNK Kemi, når de siger, at man skal købe sine produkter i EU. Dem kan du nemlig trygt anvende,” siger Helle Fabiansen


Bagsiden har en bagside: Den kan ikke bruges til at teste sikkerheden af et produkt
Bagsiden er altså god! Men når Forbrugerrådet i deres kampagne bruger bagsiden til at afgøre, om et produkt er sikkert eller ej, skyder de forbi målet. Forbrugerrådet TÆNK Kemi baserer udelukkende deres deklarationstests (som blandt andet resulterer i en A-, B- eller C-kolbe i deres populære app ”Kemiluppen”) på ingredienslisten på bagsiden af produktet. Selvom ingredienslisten på bagsiden af dine kosmetik- og personlige plejeprodukter har mange fordele, kan den ikke stå alene, når produkters sikkerhed skal testes. Det kræver nemlig også, at der tages højde for både mængden af de pågældende indholdsstoffer, og hvordan du udsættes for stofferne, når du bruger produktet.

”Er du allergisk overfor en specifik ingrediens, kan du se den på bagsiden, og dermed undgå den, men du kan ikke ud fra bagsiden læse mængden af en specifik ingrediens, eller hvordan du eksponeres for den. Det er producenternes ansvar og ekspertise at garantere, at produktet er sikkert, og her følger de en stram europæisk lovgivning, der er bredt anerkendt som en af de bedste forbrugerbeskyttelseslovgivninger i verden,” forklarer Helle Fabiansen

Læs mere om hvordan kosmetikbranchen arbejder med produktsikkerhed og få svar på ofte stillede spørgsmål om kosmetik og personlige plejeprodukter i vores FAQ

Del denne nyhed:

Kontakt

Kontakt

Christian Ditlev Lund
Kommunikation og Public Affairs
+45 7225 5770
cdl@kosmetikoghygiejne.dk

Andre nyheder

EU-Kommissionen offentliggør forbud mod mikroplast i kosmetik og vaske- og rengøringsmidler

EU-kommissionen har d. 25 september 2023 offentliggjort EU-forbuddet mod syntetiske polymer mikropartikler (mikroplast) i produkter, …

Læs mere

Europæisk konference hos Kosmetik- og hygiejnebranchen

Europæiske kollegaer på besøg hos Kosmetik- og hygiejnebranchen September bød på både hyggelige og lærerige …

Læs mere

Der venter et hæsblæsende efterår i Kosmetik- og hygiejnebranchen

Af Helle Fabiansen, Adm. direktør Kosmetik- og hygiejnebranchen Efter en dejlig sommerferie med både sol …

Læs mere

Ny EU-regler sætter stopper for råvarer der bidrager til skovrydning

EU’s skovrydningsforordning (EUDR) trådte i kraft 30. juni 2023. Den nye forordning stiller krav om, …

Læs mere