Videre til indhold
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
    • Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til ny lovgivning?
  • Kontakt
  • Log ind
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
    • Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til ny lovgivning?
  • Kontakt
  • Log ind

Regeringen foreslår mærke på retoucherede reklamebilleder

Opdatering:
Forslaget om mærkning af retoucherede billeder er bortfaldet i forbindelse med, at den tidligere S-regering trådte tilbage.

Erhvervsminister Simon Kollerup har for nyligt sendt et forslag i høring, der vil indføre et nyt krav om, at retoucherede reklamebilleder skal mærkes. Regeringen ønsker, at forslaget skal træde i kraft 1. juli 2023. Et lignende krav trådte i kraft 1. juli 2022 i Norge.

De nye regler vil medføre, at erhvervsdrivende i deres markedsføring fremover skal mærke billeder, hvis kroppens facon, størrelse eller hud er ændret ved retouchering. Regeringen mener, at det kan bidrage til mindreværdsfølelse samt dårligt selvværd, når særligt børn og unge udsættes for normskabende og urealistiske fremstillinger af kroppen. Det er dog hensigten, at mærkningspligten skal gælde generelt og ikke kun i markedsføring rettet mod børn og unge.

Forslaget er foreløbig kun et udkast og ikke vedtaget i Folketinget. Kosmetik- og hygiejnebranchen har sammen med Dansk Erhverv i et høringssvar opfordret til, at forslaget trækkes tilbage og genfremsættes, når der er lavet et egentligt forarbejde.

Læs hele forslaget her

Del denne nyhed:

Picture of Kontakt

Kontakt

Christian Ditlev Lund
Kommunikation og Public Affairs
+45 7225 5770
cdl@kosmetikoghygiejne.dk

Andre nyheder

Slå koldt vand i blodet: Solcremer er sikre at bruge

Miljøstyrelsen udsendte 9. november en pressemeddelelse under overskriften ”UV-filter er hormonforstyrrende”, der handler om, at ...
Læs mere

Mere end 800 organisationer og eksperter advarer: EU er på katastrofekurs med håndspritforbud

Kosmetik- og hygiejnebranchen er sammen med mere end 800 organisationer, virksomheder og eksperter fra hele ...
Læs mere

Nordiske brancheorganisationer i fælles opråb til Nordisk Ministerråd

Kosmetik- og hygiejnebranchen har sammen med de øvrige nordiske brancheorganisationer rettet henvendelse til Nordisk Ministerråd ...
Læs mere

EU-Parlamentet godkender “stop-the-clock” for CLP

Europa-Parlament har i denne uge godkendt det såkaldte stop-the-clock-princip for CLP-forordningen (Classification, Labelling and Packaging ...
Læs mere
Kontakt
  • +45 72 25 57 70
  • info@kosmetikoghygiejne.dk
  • Børsgade 4, 1215, København K
  • CVR 20965428
Linkedin-in
Genveje
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Information
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik
  • Medlemsbetingelser
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik
  • Medlemsbetingelser

© 2025 Kosmetik- og hygiejnebranchen – Designet af Aveo web&marketing