Videre til indhold
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind
  • Nyheder
  • Arrangementer
    • Arrangementer
    • Afholdte Arrangementer
  • Fakta og tal
    • Branchestatistik
    • Analyser og rapporter
    • Viden om
  • Politik og kampagner
    • Bagsiden giver handlemuligheder
    • Bøvl koster business
    • Dråber til forskel
    • Ethanol: Essentielt for folkesundheden ​
  • Branchens ansvar
    • Branchens grønne omstilling
    • Branchens produkter gør en forskel
    • Forbrugernes sikkerhed
    • Look Good Feel Better
  • Om os
    • Om organisationen
    • Vores medlemmer
    • Hvem er vores medlemmer?
    • Sekretariatet
  • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Er du klar til Green Deal?
  • Kontakt
  • Log ind

Regeringen foreslår mærke på retoucherede reklamebilleder

Opdatering:
Forslaget om mærkning af retoucherede billeder er bortfaldet i forbindelse med, at den tidligere S-regering trådte tilbage.

Erhvervsminister Simon Kollerup har for nyligt sendt et forslag i høring, der vil indføre et nyt krav om, at retoucherede reklamebilleder skal mærkes. Regeringen ønsker, at forslaget skal træde i kraft 1. juli 2023. Et lignende krav trådte i kraft 1. juli 2022 i Norge.

De nye regler vil medføre, at erhvervsdrivende i deres markedsføring fremover skal mærke billeder, hvis kroppens facon, størrelse eller hud er ændret ved retouchering. Regeringen mener, at det kan bidrage til mindreværdsfølelse samt dårligt selvværd, når særligt børn og unge udsættes for normskabende og urealistiske fremstillinger af kroppen. Det er dog hensigten, at mærkningspligten skal gælde generelt og ikke kun i markedsføring rettet mod børn og unge.

Forslaget er foreløbig kun et udkast og ikke vedtaget i Folketinget. Kosmetik- og hygiejnebranchen har sammen med Dansk Erhverv i et høringssvar opfordret til, at forslaget trækkes tilbage og genfremsættes, når der er lavet et egentligt forarbejde.

Læs hele forslaget her

Del denne nyhed:

Picture of Kontakt

Kontakt

Christian Ditlev Lund
Kommunikation og Public Affairs
+45 7225 5770
cdl@kosmetikoghygiejne.dk

Andre nyheder

Lovsjusk sender uretfærdig spildevandsregning til kosmetikbranchen

En aktindsigt i EU-Kommissionens datagrundlag viser, at kosmetikindustriens bidrag til den samlede forurening med mikroforurenende ...
Læs mere

Solcremer i Danmark er fri for UV-filteret 4-MBC

En nylig artikel i et dansk medie har sat fokus på solcremers indholdsstoffer, særligt UV-filteret ...
Læs mere

Ny EU-rapport: Øget antal advarsler om kosmetikprodukter med forbudte stoffer

EU-Kommissionens nye Safety Gate 2024-rapport viser en markant stigning i antallet af advarsler om kosmetiske ...
Læs mere

EU-Kommissionens offentliggør vejledning til mikroplastrestriktionen

EU-Kommissionen har nu offentliggjort sin vejledning, som giver et overblik over betingelserne i mikroplastrestriktionen under REACH-forordningen
Læs mere
Kontakt
  • +45 72 25 57 70
  • info@kosmetikoghygiejne.dk
  • Børsgade 4, 1215, København K
  • CVR 20965428
Linkedin-in
Genveje
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
  • Bliv medlem
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Information
  • Privatlivspolitik
  • Medlemsbetingelser
  • Privatlivspolitik
  • Medlemsbetingelser

© 2025 Kosmetik- og hygiejnebranchen – Designet af Aveo web&marketing

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}