Regeringen foreslår mærke på retoucherede reklamebilleder

Opdatering:
Forslaget om mærkning af retoucherede billeder er bortfaldet i forbindelse med, at den tidligere S-regering trådte tilbage.

Erhvervsminister Simon Kollerup har for nyligt sendt et forslag i høring, der vil indføre et nyt krav om, at retoucherede reklamebilleder skal mærkes. Regeringen ønsker, at forslaget skal træde i kraft 1. juli 2023. Et lignende krav trådte i kraft 1. juli 2022 i Norge.

De nye regler vil medføre, at erhvervsdrivende i deres markedsføring fremover skal mærke billeder, hvis kroppens facon, størrelse eller hud er ændret ved retouchering. Regeringen mener, at det kan bidrage til mindreværdsfølelse samt dårligt selvværd, når særligt børn og unge udsættes for normskabende og urealistiske fremstillinger af kroppen. Det er dog hensigten, at mærkningspligten skal gælde generelt og ikke kun i markedsføring rettet mod børn og unge.

Forslaget er foreløbig kun et udkast og ikke vedtaget i Folketinget. Kosmetik- og hygiejnebranchen har sammen med Dansk Erhverv i et høringssvar opfordret til, at forslaget trækkes tilbage og genfremsættes, når der er lavet et egentligt forarbejde.

Læs hele forslaget her

Del denne nyhed:

Kontakt

Kontakt

Christian Ditlev Lund
Kommunikation og Public Affairs
+45 7225 5770
cdl@kosmetikoghygiejne.dk

Andre nyheder

Myter og sandheder om solcreme 

Hvad er fup og fakta om solcreme? Bliv klogere i denne artikel, hvor vi gennemgår …

Læs mere

EU vedtager forbud mod mikroplast

EU’s medlemslande har onsdag 27. april vedtaget EU-Kommissionens forslag til begrænsning af bevidst tilsat mikroplast. …

Læs mere

Debat: EU gør fejlagtigt kosmetikindustrien til storudleder af forurenende stoffer

Af Helle Fabiansen, adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen Jeg er enig med vandselskabernes brancheorganisation, …

Læs mere

Debat: Green Deal er en stor mundfuld for danske SMV’er

Af adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnenbranchen, Helle Fabiansen EU’s ambitioner på det grønne område …

Læs mere