Regeringen foreslår mærke på retoucherede reklamebilleder

Opdatering:
Forslaget om mærkning af retoucherede billeder er bortfaldet i forbindelse med, at den tidligere S-regering trådte tilbage.

Erhvervsminister Simon Kollerup har for nyligt sendt et forslag i høring, der vil indføre et nyt krav om, at retoucherede reklamebilleder skal mærkes. Regeringen ønsker, at forslaget skal træde i kraft 1. juli 2023. Et lignende krav trådte i kraft 1. juli 2022 i Norge.

De nye regler vil medføre, at erhvervsdrivende i deres markedsføring fremover skal mærke billeder, hvis kroppens facon, størrelse eller hud er ændret ved retouchering. Regeringen mener, at det kan bidrage til mindreværdsfølelse samt dårligt selvværd, når særligt børn og unge udsættes for normskabende og urealistiske fremstillinger af kroppen. Det er dog hensigten, at mærkningspligten skal gælde generelt og ikke kun i markedsføring rettet mod børn og unge.

Forslaget er foreløbig kun et udkast og ikke vedtaget i Folketinget. Kosmetik- og hygiejnebranchen har sammen med Dansk Erhverv i et høringssvar opfordret til, at forslaget trækkes tilbage og genfremsættes, når der er lavet et egentligt forarbejde.

Læs hele forslaget her

Del denne nyhed:

Kontakt

Kontakt

Christian Ditlev Lund
Kommunikation og Public Affairs
+45 7225 5770
cdl@kosmetikoghygiejne.dk

Andre nyheder

Rene hænder kan redde store bededag

Den korteste vej til flere penge i statskassen ligger lige for. Håndsprit på arbejdspladsen kan …

Læs mere

Velkommen til vores nye hjemmeside

I dag går vi i luften med vores nye hjemmeside i Kosmetik- og hygiejnebranchen. Siden …

Læs mere

Ny EU-dom: Titaniumdioxid på pulverform er ikke kræftfremkaldende

EU-domstolen har i en ny dom afgjort, at der ikke er videnskabeligt grundlag for at …

Læs mere

Sekretariatet holder julelukket

Sekretariatet holder lukket fra mandag d. 23. december til og med fredag 30. december. Ved …

Læs mere